Van Kirstenbosch en Robben eiland naar de Ollie’s en m’n B’DAY!#22jaar

27 oktober 2017

Zit ik dan alweer. Het voelt alsof ik gisteren mijn vorige verhaal schreef! Nu heb ik al die dingen alweer achter de rug.. de aller aller laatste 5 dagen gaan NU in!

Vorige week vrijdag zijn Pia en ik na het werk naar Butterfly World geweest! Eerst even lunchen natuurlijk.. de beste Burger die ik ooit heb gegeten! En patatjes in truffel olie met Parmezaanse kaas… hmm hmm hmmmm. Het park was niet echt heel geweldig, maar we hebben er lekker doorheen gestruind en heel veel gekletst over van alles en nog wat. Plus de worteltaart was echt hemels! Ga zo ook even opzoek naar een worteltaart om op het werk uit te delen 😊

‘’NOU GAAN ONS BRAAI!’’          Of met andere worden: Nu gaan we lekker barbecueën!

Ik had eend, struisvogel, worst en beef meegenomen om op het vuur te gooien! Heerlijk gegeten en gedronken op een mooie lenteavond 😊

De zaterdag erna was iedereen druk aan het werk of had andere plannen! Ik wilde graag de botanisch tuinen van Kirstenbosch bezoeken, dus vroeg Louis en Shaun of ze met me mee wilden! Zij gingen eerst een huis bekijken en ik mocht mee! Ik heb mijn kamer al geclaimd als ik kom logeren met Evelyn, dus dat gaat helemaal goed komen 😉 eerst even goed sparen maar weer.. Vervolgens op naar Kirstenbosch! De weersverwachting van 23 graden met half bewolkt. Dus ik dacht lange broek en T-shirtje moet goed zijn. Uhm 23 graden en zon voelt hier niet als 23 graden kan ik je vertellen. Daar heb ik in ieder geval van geleerd en dat is maar goed ook, want het wordt de laatste week hier 33 graden 😊 ow.. sorry, hebben jullie het koud? Regent het in Nederland? Ik kan niet wachten volgende week……

Kirstenbosch is heerlijk om doorheen te lopen, je hebt een prachtig uitzicht, bomen en planten overal en je loopt over een brug in de toppen van de bomen!

We moesten natuurlijk wel op tijd thuis zijn, want het is Zaterdag… en dan is het Rugby tijd… Ik heb de wedstrijd maar een keer meegekeken en de regels geleerd. Ernst had een lekker ‘’potjiekos’’ gemaakt, wat een stoofpotje is! Met brood gedoopt in olijfolie! Hmm.. Ik geloof dat er beef in zat, champignons, komkommer? Aardappeltje en nog een aantal ingrediënten die ik niet meer weet..

Toen naar bed en uitkijken naar de volgende dag! Robben Eiland!

We spraken een paar uur eerder af op de Green Square Market om even wat souvenirs te scoren. Nou die heb ik nu hoor.. ik heb geen idee wat ik nou zelf wil houden en wat ik als cadeautje doe, maar het is allemaal zo leuk!

Om 3 uur ging onze boot, dus na een snelle hotdog en een ijsje naar de boot! Ik geloof dat we 45 minuten in de rij hebben stilgestaan voordat we eindelijk de boot op konden. Het ritje was lekker hobbelig en het idee dat 4 weken geleden een boot naar Robben Eiland gezonken is, maakt het ritje ook niet echt ontspannend haha.. Maar we hebben het overleefd en konden gelijk de bus in voor onze eerste tour op robben Eiland! De foto’s zeggen het meeste wel denk ik. Het was prachtig en het uitzicht was adembenemend. Het idee dat er zoveel politieke gevangenen zaten is bizar. De gevangenen mochten alleen maar Engels of Afrikaans spreken en geen elke andere taal van de 100 talen die er bestaan in Afrika. Dat betekent dus als je je familie eindelijk ziet 2 keer per jaar voor 30 minuten en je spreek geen Engels of Afrikaans… moet je elkaar aanstaren. Fysiek contact was verboden. Sommige werden alleen opgesloten en zaten voor jarenlang geïsoleerd van alles en iedereen.

Het tweede deel van de tour was de gevangenis rondleiding. Een meneer die zelf een half jaar gevangen heeft gezeten heeft ons meegenomen door de gevangenis. Hij heeft enorm veel verteld.. wat precies, is lastig te verstaan helaas. Het grootste deel heb ik wel begrepen, maar sommige details zijn me ontschoten. Na de tour weer naar kaapstad terug op de boot. De terug weg was heeeel erg hobbelig. Je voelde gewoon de boot naar beneden vallen na een grote golf. Er werden ook veel mensen ziek! Gelukkig ging alles verder goed en hebben we de overkant gehaald 😉

Vroeg naar bed, want de volgende morgen 7.00 de auto in en op weg naar Knysna!! 5 uurtjes rijden. Aangezien we met mijn auto gingen en ik niet weet of ik verzekerd ben als iemand anders er in rijd, heb ik zelf de hele weg gereden. We zijn onderweg gestopt voor lunch in Mosselbay. Een prachtig strand met een restaurant aan het water! Even bijkomen van de warme auto en dan de weg weer op! Aangekomen in Elephant Park na 482 kilometer zijn we naar onze kamer gebracht. Je loopt letterlijk vanaf de grond waar de olifanten lopen de trap op naar ons balkon. Dan ga je naar binnen en kom je in een lounge gedeelte waar je het nachtverblijf van de olifanten kunt zien. Naja zien… je staat er met je neus bovenop!! Als je de deur uitloopt van je kamer sta je oog in oog met de olifanten! Hoe gaaf is dat…

Nadat we alles in de kamer hadden gezet en omgekleed waren gingen we naar buiten voor de ‘’touched by an Elephant Tour’’ en de wandeling van 30 min. We kregen een emmer mee met fruit en groente om ze te voeren. Ze hebben 10 olifanten in totaal en ze zijn allemaal jong! En klein… tenminste, vergeleken met volwassen olifanten die blijkbaar 3 tot 4 keer zo groot zijn..

Het park adopteert kleine olifantjes en voedt ze op totdat ze weer op eigen poten kunnen staan in het wild. Sommige zijn gered van dierentuinen of zijn heel erg ziek. Dan zorgen ze hier dat ze weer beter worden. Voordat een olifant terug gaat, doen ze een rehabilitatie programma met de olifant, waarbij er minder menselijk contact is en minder voeren met de hand etc. zodat ze echt weer voor zichzelf kunnen zorgen in de natuur.

Ik kan eigenlijk niet echt goed omschrijven hoe het was.. het enige wat in me opkomt is indrukwekkend en gewoonweg geweldig. Ik denk dat de foto’s en filmpjes zoveel meer zeggen dan ik nu kan bedenken. Het was een bijzondere en geweldige ervaring om zo dichtbij deze prachtdieren te zijn!

We zijn die avond op aanraden van vrienden gaan eten bij Olive Tree in Knysna. Hier heb ik mijn allerbeste stukje biefstuk op dat ik ooit heb geproefd! Mocht iemand hier dus ooit komen.. dit is een aanrader. Wel reserveren, want ze zitten elke avond vol! Wij hadden een plekje, omdat iemand niet op kwam dagen op zijn/haar reservering! Wat een geluk 😊 Helaas kreeg ik koorts en heb ik een hele rotte nacht gehad. Na de morning experience met de olifanten, Wat echt precies hetzelfde was als de tour, alleen werd er nu niet eens informatie gegeven, zijn we naar huis gaan rijden. Na 2 uur voelde ik me zo slecht dat ik gevraagd heb of de meiden een stukje konden rijden. Ze hebben de terugweg afgewisseld en zo zijn we naar kaapstad terug gereden. Nadat ik thuis was ben ik even naar Chrisna gegaan. De vrouw waar Lea verblijft. Ze is een verpleegkundige en wilde even kijken. Blijkt dat ik al een tijdje een flink keelontsteking heb en m’n lymfeklieren opgezet. Met hoge koorts heb ik de avond en nacht bij hen doorgebracht. Ik mocht slapen in de logeerkamer en kreeg alle lieve zorgen 😊 Met antibiotica zou het hopelijk snel over zijn.

Volgende morgen was het 25 Oktober en mijn verjaardag!! Lea vroeg me niet naar beneden te komen tot ze zei dat het mocht.. Ze speelde happy birthday op de piano terwijl ik de trap afliep en er stond een heerlijke chocolade taart voor me klaar. Wat een schatjes! Ze hebben me meegenomen voor een heerlijk ontbijt. Die middag na een uurtje slaap klaar maken voor de avond! Eten bij Gino’s. Ik heb zelfs cadeautjes gekregen en het was echt een top avond 😊  Heel raar om niet thuis te zijn, maar zij maakte het alsnog een dag om nooit te vergeten!

Naar Heartlands voor de laatste keer.. kindjes gedag zeggen en taart eten met collega’s! Was heel gezellig en ze hadden een klein feestje voor me met een speech en milktart!

Ik heb nog een super leuke week in het vooruitzicht en dan is het tijd om iedereen thuis weer te knuffelen <3

1. Remco:
    27 oktober 2017
    Heel vet zeg!! En supermooie foto's! Filmpjes moeten nog even laden denk ik, die zie ik nog niet.;)
    Wat een beesten ook en dan zijn dit nog maar jonkies echt bizar!

Veel plezier nog de laatste paar dagen en tot volgende week! <3 :* xx
  2. Deborah Nobels:
    27 oktober 2017
    Oehhh goed dat je het zegt gehe.. ga gelijk even filmpjes uploaden.
  3. Paps:
    28 oktober 2017
    Tjong jonge, geweldig weer he. Nog een paar dagen en dan weer in dit kouwe kikkerlandje. Maar wel een enorme ervaring rijker. Wat een fantastische beesten zijn dat toch zeg.

Let wel goed op je gezondheid he! Gelukkig gaat t weer wat beter met je nu. Nou, veel plezier nog die laatste dagen. Zal blij zijn als je weer thuis bent. ;-)
    xxxxx
    Paps
  4. Mams:
    Mams:

28 oktober 2017

Wat heb je weer veel gedaan zeg, en wat een spannende mooie bijzondere dingen heb je beleefd. En wat lief dat ze zo voor je gezorgd hebben op je verjaardag en tijdens je ziek zijn. Nou ik was heel blij toen je vertelde dat de antibiotica kuur aansloeg, want je kent je mams hè als het om je gezondheid gaat.....maak ik me veel te veel zorgen.
    Ik ben benieuwd of er thuis ook een keer een worteltaart gemaakt gaat worden.....
    We kijken uit naar woensdag want het is wel lang genoeg geweest zo hoor ;-)
    We missen je gezelligheid en iemand om Bruno uit te laten hihi nee hoor maar ook hij zal helemaal door het dolle heen zijn als je weer thuis kom. Dus laat die make up maar zitten die wordt er helemaal af gelebberd.
    Geniet nog maar even goed daar van dat prachtige land en de mensen tot snel xx Mams
  5. Renée:
    30 oktober 2017
    Wat een ervaring heb je daar opgedaan en wat heb je veel beleefd. Nu zit het er al weer op , we wensen je een goede terugvlucht, het zal wel even wennen zijn, maar ook gezellig bij al je dierbaren. Lieve groetjes, Will en Renée.