Een week vol avonturen! We gaan SKYDIVEN!

19 oktober 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

En toen was er alweer een week voorbij.. Deze laatste weken gaan echt het snelste. Bizar. Op dit moment heb ik nog precies 12 dagen. Dan zit ik rond deze tijd net in de lucht met Air France!

Gelukkig heb ik nog 12 dagen vol plannen en avonturen in het vooruitzicht.

Bovenaan in mijn autistische lijstje staat: Olifanten. Ik weet niet precies waarom, maar dieren maken sowieso al iets los, maar een olifant is veruit mijn favoriet. Een olifant staat voor strenght and wisdom en als je ze ziet en in de ogen kijkt is het alsof je 1000 jaar levenservaring ziet.. Ze stralen een soort kalmte uit. Deze dieren van dichtbij zien en een wandeling maken in de wildernis hand in slurf is echt iets wat ik heel graag wil doen.

Het probleem is dat het dichtstbijzijnde park 5 uur ver weg is… Maaarrrr 2 meiden van mijn werk Pia en AnnKathrin willen graag met me mee en dus hebben we vandaag een kamer geboekt voor 1 nachtje. De route van 5 uur is de populaire en prachtige Garden Route, dus dat wordt ook een geweldig ritje! Voor 80 euro hebben we een kamer, ontbijt en zo vaak een ‘’touch an Elephant’’ tour als we willen. Daarnaast zit er ook een early morning experience met de olifanten inbegrepen. De wandeling van een half uur hebben we apart bijgeboekt!

Ik loop enorm hard van stapel.. misschien moet ik beginnen met de avonturen van afgelopen week hihi.. Ik was gewoon een beetje enthousiast… Uhmmm ff kijken hoor.. De dag na mijn vorige blog zou ik gaan skydiven met Gijs en Jefta. Ik had ze overgehaald om het ook te doen en na een uurtje rijden kwamen we aan om 9.30. We hadden om 8 uur gebeld over het weer en ze zeiden dat alles er goed uitzag. Toen we aankwamen waren ze uitgelopen, omdat het weer blijkbaar toch niet goed was die ochtend. We moesten lang wachten en na een uur of 2 vertelden ze ons dat vanwege het gewicht ze ons opdelen over de vluchten.. beetje vreemd, want mensen die veel later binnenkwamen gingen eerder de lucht in en nu konden we niet eens met z’n drieën vliegen. En die waren niet echt anders in gewicht naar mijn idee? Maar goed, was ook niet zo erg.. Gijs mocht eerst en daarna ging Jefta de lucht in. Het was ondertussen al 1 uur en ik liep een beetje rond en licht geïrriteerd haha.. Op dat moment hoor ik een meisje in het Engels zeggen: zou ze zenuwachtig zijn?? Ik lachte naar haar en zei dat ik al 3,5 uur aan het wachten was. We raakten aan de praat en heb vervolgens het weekend met hen doorgebracht!

Uiteindelijk kwamen ze ons halen voor onze vlucht. Helemaal aangekleed en voorgelicht…. En toen kwamen ze ons vertellen dat het te heet was en er te veel wind stond om de lucht in te gaan.. Ondertussen was ik daar al 4 uur en ik moet zeggen dat mijn geduld wel op was. We hebben ons geld teruggekregen en zijn weggegaan want ze konden niet meer vliegen die dag. Josh en Melissa (Broer en Zus uit de US) zouden na het skydiven gaan kajakken en vroegen ons mee! Dat maakte mijn dag helemaal goed! Ik had alleen een lange broek aan en een tshirt en het was 31 graden… niet echt goed naar het weer gekeken. De ene dag is het 15 graden en regent het en de volgende dag kan het dus zomaar 31 graden zijn zonder een wolkje aan de lucht.

Maar goed, ik moest toch iets aan, dus heb ik daar een jurkje gekocht. Hij bleek bij de kassa iets duurder dan verwacht, maar goed het is vakantie.. voor 2 maanden.. oké die houding is niet heeeel handig als je 2 maanden vakantie viert 😉 Maar goed daar gaan we in een O’neill jurkje de zee op met een kajak! Wat was dat heerlijk zeg. Op open zee met de zon op ons gezicht en letterlijk geen boot of mens te bekennen.

Wat verder op zee dacht ik wat te zien in het water, dus vroeg ik aan Josh of hier haaien zijn haha… je weet nooit. Ze raden hier aan niet in de zee te zwemmen dusss..  maar we waren wel 2 uur verder van mijn woonplaats.

Josh woont hier nu 2 jaar en heeft zijn master afgerond. Afgelopen woensdag is hij terug naar de US gevlogen. Hij kent het goed hier, dus daarom vroeg ik dat aan hem. Hij zei dat die er niet zijn en ik vroeg me af of het wat anders kon zijn. Paar minuten later zag ik weer een soort koppie boven water komen!! Ik schreeuwde het bijna uit van enthousiasme en een klein beetje adrenaline haha.. Ik vroeg of het misschien een zeeleeuw kon zijn en hij zei weer dat die hier niet zijn… Hij dacht echt dat ik gek was geworden volgens mij haha.. Toch hield ik vol dat het wat was. Paar minuten later hoorde ik Melissa en Jefta ook gillen dat ze een zeeleeuwtje zagen! Voor een half uur lang heeft hij ons gevolgd en kwam hij soms zo dichtbij dat ik hem bijna kon aanraken! Echt heel erg bizar. Daarna zagen we ook een hele grote. Ze draaien zich in het water op hun rug alsof ze aan het zonnen zijn. Zo kun je ze echt super goed zien. Wat een middag! We hebben nummers uitgewisseld en hebben de zaterdag in stellenbosch doorgebracht.

Stellenbosch is echt een studentenstad. Ben er al heel vaak geweest en vooral ‘s avonds is het heel erg leuk! Die dag zijn we begonnen op de Slow Market in stellies. Al die markten lijken op elkaar. Ze hebben heel veel eten, sapjes en leuke souvenirtjes. Met z’n 5en, Josh, Melissa, Gijs en Jefta zijn we daarna naar de Van Rijn Brandy tasting geweest. Van Rijn klinkt Nederlands.. Dat klopt, het IS ook Nederlands 😊

Echt een heel sjiek gebouw en bij binnenkomst kregen we een glas brandy/sinaasappelsap mix.. Wauw.. Ik heb mijn nieuwe favoriete drankje gevonden. De tasting zelf kostte R90 per persoon. Dit is iets meer dan 5 euro, daarvoor heb je 3 glazen brandy en een bijpassend chocolaatje per glas. Ik weet niet hoeveel dit zou zijn in Nederland, maar 5 euro in ieder geval niet voor 3 Brandy’s 😊

Ik moest wel rijden dus, ik heb 1 glas leeggedronken en de andere een aantal slokjes. Gelukkig vonden ze het een goed idee om vervolgens een wijntasting te doen… Uhm ja hoor ik rijd wel..

Na 6 wijntjes geproefd te hebben moest ik even wat eten voor we door konden haha. Gelukkig was Melissa zo aardig me af te helpen van de wijntjes die volgden en werden bijgevuld.. Een vriend van Josh, Andre, voegde zich bij ons en had het over een bierfestival! Van brandy naar wijn naar bier. Niveau daalt 😉  Bier heb ik toch maar overgeslagen en na een uurtje of 2 zijn we naar een restaurantje ‘Java’ gegaan in Stellies. Heerlijk eten en als toetje de Afrikaanse Malva pudding! Dit is echt hemels!

Wat een weekendje was dat! Zondag even rustiger aan. Met Jeff even naar Root 44 markt en daarna gingen we weer naar huis. Toen ik op de weg zat, had ik geen zin om thuis te zitten op een zondag en ben ik gewoon gaan rijden. Uiteindelijk zag ik het bordje muizenberg en ben ik die gaan volgen. De weg was heeel vreemd  en overal stonden wegwerkzaamheden paaltjes. Om de 100 meter was er wel een paaltje helemaal kapot gereden. Waarom ze hier stonden? Geen idee? Misschien vergeten of misschien zijn de werkmensen ook wel aangereden en durft niemand de paaltjes weg te halen.. Het was een bijzondere Road trip in ieder geval. Maar het uitzicht was echt super mooi. Ik wilde eigenlijk nog ergens stoppen halverwege voor een paar foto’s, maar het was net iets te stil. Ook kwam ik langs de grootste Township van heel zuid Afrika. Zover als ik kon kijken zag ik huisjes van ijzer en hout. Het bijzondere is wel, ieder huis heeft een satelliet schotel en een tv. Prioriteit ligt niet helemaal bij de juiste dingen. Hiernaast is het leven ook een aparte levensstijl geworden. Veel van de mensen willen niet werken en vinden het bedelen op straat prima. Er zullen er ook een hoop zijn die hier niet voor kiezen, begrijp me niet verkeerd. Het is heel gek om te zien.

Uhmm Oja muizenberg. Daar waren we gebleven 😊. Het stadje is heel schattig en klein en heeft prachtige gebouwen, bruggetjes en een haven. Ik heb een beetje rondgelopen en de toerist uitgehangen in de kleine antiekwinkeltjes. Terugweg heb ik de scenic route gereden een stuk door de bergen. Wat een uitzicht.. *zucht*

Volgende dagen hebben we weer gewerkt en heb ik van alles geregeld met de donaties van julliem familie en vrienden 😊 Ik ben naar de winkel gegaan en heb de spullen gekocht die ze echt hard nodig hebben. Omdat we veel nieuwe baby’s hebben was er een tekort aan voeding, luiers en billendoekjes. Probeer maar een 5 kinderen te verschonen zonder billendoekjes… Dat is geen pretje kan ik vertellen ☹ Ze waren heel erg blij en hebben op een facebook pagina een foto geplaatst en een bedankje geschreven.

Dinsdag avond heerlijk cosmo’s gedronken en lekker gekletst en genoten van elkaars gezelschap na een lange dag werk.

Woensdag ochtend was het eindelijk zo ver… skydiven!!!! Ik had ze gebeld met de opmerking dat ik niet weer 4 uur ga wachten op een 5 minuten lange val. Ze vroegen me om 8.30 te komen en dan zou ik op een van de eerste vluchten zitten! Door de file was ik een half uurtje later, maar ik kon binnen een half uur al klaarmaken voor de vlucht. Het was echt prachtig weer en een perfecte dag. Ik ontmoette mijn tandempartner. Hele toffe gast en heel gezellig. Toen gingen we het vliegtuigje in! Met 6 personen was dit echt bizar krap. Het is hetzelfde vliegtuigje als waar Remco wel een mee vloog. Alleen hadden ze alles eruit gesloopt, zodat er meer ruimte was. Ik dacht maar niet teveel na toen ik de binnenkant zag haha.. had toch een parachute.. de piloot heeft meer pech als het misgaat 😊

Ik was als laatste dus ik kon zien hoe de andere 2 de lucht ingezogen werden.. Ik was eigenlijk helemaal niet zenuwachtig! Toen we op het randje van het vliegtuig zaten en mijn voeten onder het toestel zaten kwam het een beetje. Het idee dat je gewoon naar beneden valt is heel erg gek! De ervaring was echt nog 10 keer beter dan ik verwacht had! Geen spijt en het helemaal waard 😊

In de middag naar wijngaard Delheim. Dit is echt een heel erg mooi stukje land! De weg ernaartoe rijd je al door een soort vallei met veel verschillende planten en bomen. We hebben daar heerlijk lamsvlees gegeten dat zo van het bot afviel. Hmmmm! We hadden nog een hele prachtige middag over en dus zijn we naar de giraffen gegaan. Toen ik daar was waren er precies 2 Giraffen, daar moest ik nog zo om lachen.. Noemen ze het giraffe house en hebben ze 2 hele giraffen.. van elk ander soort hadden ze er wel 100. Maar toen we daar dus kwamen gisteren waren het er ineens 4! Verdubbeld in 6 weken, moet je nagaan hoeveel het er zijn over een jaartje! Lopen er ineens duizenden haha.. slechte grap..

Uhmmm oja! Daarna werd ons aangeraden om naar de krokodillenfarm te gaan. Daar wilde ik toch al heen, dus dat was echt perfect. Er was letterlijk niemand te bekennen en we hadden en privé tour voor 3 euro per persoon. Ze hadden wel meer dan 1000 krokodillen liggen daar!

Next day.. Seal snorkling werd weer eens geannuleerd… verrassing. We zijn in plaats daarvan naar een museum en planetarium gegaan in Kaapstad. Museum was lachen. Planetarium misselijkmakend! Het is een soort Omniversum alleen draaien ze soms 500 keer om een planeet heen, dat je op een gegeven moment denkt oké wat is het nut hiervan en kan je stoppen? Gelukkig ging die vent nog een half uur een verhaal ophangen nadat de film klaar was. Maar 2 euro was het museum het al waard, dus we hebben het braaf uitgezeten.. We hebben lekker gewandeld door het park en de eekhoorntjes aten gewoon uit je hand. Na een vieze cocktail en een aangebrande hamburger zijn we de file ingedoken op weg naar huis! Pia kreeg tijdens lunch te horen dat haar oma was overleden, dus het was een heftige middag. Ze had het wel al verwacht en ze is in haar slaap gestorven aan ouderdom. Ze neemt een weekendje vrij van werk en ik neem haar mee naar wat activiteiten, zodat ze wat afleiding heeft!

En toen zaten we hier. Shaun kwam net nog even pizza brengen van het restaurant waar hij gegeten had, dus ik ben weer blij 😊 Meestal als ik salade maak of pasta komt hij ook een schaaltje halen, dus zo regelen we dat hier haha. Heerlijk. In het weekend lekker aan de Braai!

Morgen moet ik weer 7 uur bij Heartlands zijn, dus ik ga zo 2 minuten douchen en dan naar mijn bed!

Ik heb sinds een week nu iets van 80 liter per dag om te besteden vanwege water restriction level 5. Dit is al het hoogste level en er is minder dan 27 procent beschikbaar van het water en de zomer is nog niet eens begonnen. Als het zo doorgaat hebben ze in maart waarschijnlijk een groot probleem en moet je per dag je 2 liter water gaan halen bij een verzamelpunt. Ben blij dat ik dan weer in het kikkerlandje zit! Meters onder zeeniveau.. water zat 😊

Good night en tot snel!

Ow de foto’s van de bergen met al die oranje puntjes, dat waren bosbranden!! Als die kleine oranje puntjes…. Je ziet ook en foto van wanneer het gedoofd is. De filmpjes staat trouwens altijd apart van de foto’s en duren ff met uploaden.

1. Remco:
    19 oktober 2017
    Echt supervet wat je allemaal gedaan hebt deze week joh!!!
    Ben benieuwd naar de ollies!!! :D
  2. Paps:
    20 oktober 2017
    Mooi verhaal weer Deb! Je valt in een gat als je terug bent. Ik zal vast wat klusjes bedenken om je bezig te houden. :-)
    Maar zonder gekheid, echt heel gaaf. Geniet nog van de laatste weken. Het gaat nu heel snel. Veel plezier en doe voorzichtig. Paps xxx
  3. Deborah Nobels:
    20 oktober 2017
    haha nou he! verzinnen wel wat om me bezig te houden thuis! ;)