Ziplining over de Elgin Valley & The BIG 5!

13 oktober 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Altijd als ik begin met schrijven is het heeeel hard nadenken wat ik allemaal gedaan heb! Zelfs even terug naar mijn vorige verhaal om te kijken waar ik was gebleven hihi.

Laatste dag was de donderdag voor het ziplinen. Echt heel veel zin in! Vrijdag middag naar Elgin Valley gereden naar Conopy Tours. De weg ernaartoe was al prachtig en we reden we een stuk door de bergen, heerlijk! Aangekomen bij bestemming konden we ‘’inchecken’’ en kregen we onze gidsen toegewezen. Veiligheidsbriefing, aankleden en GAAN! Op naar een klein half uurtje hobbelen in een grote jeep achtig busje achtig. Geen idee hoe je dat noemt. Het had in ieder geval 4 wielen en het reed. Naja reed… vloog meer over de hobbels. Na de eerste knal tegen de ijzeren paal aan de zijkant van de auto had ik mijn lesje geleerd en zette ik toch maar die achterlijke helm op mijn hoofdje.

Na een flinke klim met de auto konden we nog 10 minuten omhoog lopen naar het eerste platform. Dat met 10 kilo extra aan je lichaam is goed voor je conditie kan ik zeggen. Gelukkig kon ik nog uitkijken naar de 1 km wandeling NA het ziplinen. In de zon. Met 10 kilo extra. En mijn conditie. Shit.

Maar goed, daar even niet aan denken en genieten! Op de foto’s en filmpjes is alles heel goed te zien en zegt ook veel meer dan ik in woorden kan beschrijven. Het was echt zo ontzettend gaaf.. bizar hoog en prachtige omgeving. Na de eerste 3 kon je beslissen of je wilde stoppen of dat je tot het einde doorging. Dooooor natuurlijk duh. De gidsen waren echt heel tof en maakte er een spektakel van! Bij de een na laatste slide gaf mijn gids me een knipoog en legde mijn hand boven op de katrol in plaats van achter je op de kabel voor het remmen. Ik denk dat hij doorhad dat ik zo hard wilde gaan als maar kon hihi 😊 Plus op deze manier ga je ook lekker draaien en moet je een beetje moeite doen om recht te hangen als je bij het platform aankomt. Extra spanning en adrenaline! Perfect!

Je moet je wel trouwens voorstellen.. het is niet zoals een zipline in de bomen. Je remt niet netjes af voor je tegen een boom aan knalt. Wat mij uiteraard ook wel eens gebeurd is, zo handig dat ik ben. Nee, je remt NIET. Dit betekent dat je met een noodgang aankomt bij het platform en moet vertrouwen op het remsysteem dat erop zit. Je wordt binnen een mili seconde afgeremd tot stilstand. Oke, als je een teken kreeg (arm omhoog) ging je iets te hard en moest je met je hand afremmen. Met handschoen btw…  Dit was misschien bij 1 of 2 slides nodig. De rest zeiden ze: ‘’drop it like it’s hot, all day’’ Dusssss in mijn ogen is dat: niet remmen! :D

Na de slides, dit waren er denk ik wel 12 ofzo?, moesten we 20 minuutjes de berg weer oplopen naar het ophaal punt. Niet helemaal naar boven gelukkig, maar het ophaalpunt lag wel ietsje de berg op. Viel me toch alles mee gelukkig en het was een mooie route. Opzoek naar slangen en andere beesten, zo vermaak ik me wel. Na een jaar niet sporten en verschillende ziekenhuis bezoeken merk ik wel dat het niet al te best gesteld is met mijn conditie. Daar moeten we toch wat aan gaan doen thuis denk ik. 😉

Weer onderweg naar huissie, snel omkleden want Shaun is jarig! Gelukkig is het op het terrein en is er geen taxi nodig, echt heerlijk dit! Na een paar uurtjes feesten, toch maar redelijk op tijd mijn bed in. Zaterdag drukke dag en ik voelde me niet zo heel lekker. Wat helaas terwijl ik dit schrijf nog steeds gaande is..

Toeeeen was het zaterdag! Dit was denk ik nummer 1 op m’n to do list! Op safari en de Big 5 zien. Ik weet dat een natuur reservaat niets is vergeleken met het Kruger park, maar die staat ook nog steeds op mijn bucket list, dus komt goed. Ooit. In ieder geval was dit een heeeeele mooie dag. Het was 2 uur rijden, dus samen met Jefta en Gijs (2 nederlandse jongens via via leren kennen) vroeg vertrokken naar Aquila Prive natuur reservaat. Dat prive vond ik al luxe klinken, maar hoe luxe het in werkelijkheid was… dat wist ik niet.

Na 2 uur rijden in een warme auto had ik honger en dorst! En de boys ook. We waren een uur te vroeg, maar mochten naar binnen… Bij binnenkomst zag het er heel mooi uit. Grote ontvangsthal en receptie. Na het inchecken liepen we naar binnen het terrein op. Naja terrein… Resort meer! Dit Resort was enorm, met een zwembad, een bar, lopend buffet, huisjes midden in het dieren reservaat op de heuvel etc. etc. We wisten niet wat we zagen. Mensen die hier verbleven hebben gewoon elke uitzicht op de dieren en de natuur..

We wilden enorm graag lunchen, dus ben ik gaan vragen hoe dat werkt en of we een kaart kunnen krijgen. Het antwoord was: uuhm  weet ik niet, ga maar gewoon eten halen en ergens zitten. Is gewoon gratis. Dat lieten we ons niet 2 keer zeggen natuurlijk! Gratis eten? Wat voor Nederlanders zouden we zijn als we dat afsloegen 😉. Na een lopend buffet plus dessert, kregen we dorst. We zagen niemand betalen voor drankjes en ze hadden ook geen bandjes om.. Dus Gijs komt terug met 3 cola’tjes, gratis en voor noppes, later ook een paar voor in onze tassen voor onderweg.. ow ow... Heerlijk begin van deze dag.

Uiteindelijk was het 15.30 en was het tijd voor onze safari! Opstaan uit de ligstoelen bij het zwembad en in de jeep. De foto’s zeggen het allemaal.. het was echt prachtig. We hebben alle dieren gezien behalve de leopard.. die schijnt zich goed te verbergen overdag. De witte neushoorns waren echt immens groot en de olifanten waren mijn favoriet! Wat indrukwekkend en adembenemend mooi om ze zo dichtbij in het wild mee te maken. Ik heb heel wat foto’s om mijn kamer mee te versieren!

De leeuwen zaten in een apart deel afgesloten met hekken, zodat ze de andere niet zouden opeten. Dit is dan ook een prive natuur reservaat.. geen krugerpark. De leeuwen zaten jammer genoeg ver weg, maar met de camera heb ik toch wat leuke foto’s kunnen maken. En het feit dat je in 1 gebied met ze zit zonder hek ertussen is toch wel heel gaaf.. Ook de champagne die blijkbaar inbegrepen zat dronken we midden in het natuurreservaat… bizar.

Na de lange dag, 2 uurtjes terug naar huis rijden. Man, wat ben ik blij met mijn automaat. Ik kan me niet herinneren wat we daarna hebben gedaan, maar volgens mij niet erg veel haha. Volgende dag moesten we om 8 uur in kaapstad zijn, dus zal wel een vroeg nachtje geweest zijn.

Next day. 7 uur de auto in. Naar kaapstad en op naar onze daytour. Al met al was deze tour niet wat we hadden verwacht. We werden opgehaald in een busje om vervolgens naar hermanus te rijden… waardoor we letterlijk langs mijn huis kwamen en dus de weg naar kaapstad voor niets was.. We zouden vervolgens de dag doorbrengen in zo een grote leuke gele schoolbus. Het werd het witte taxi busje waar je er 100 van ziet rijden. Volgens mij hebben ze nog mensen die mee rennen door de bodem heen, zo oud en lelijk zijn ze. En dat tempo rijden ze ook.

Maar goeeeed positief blijven op je vroege zaterdagochtend! We kwamen aan bij bestemming en gingen het avontuur aan met Quad rijden! Dit was het hoogtepunt van de dag en was echt heel leuk. Daarna gingen we ziplinen in de bomen. De dag ervoor was ik natuurlijk in de Elgin Valley geweest en ik weet niet of het daaraan lag, maar jeetje wat was dit saai. Ik denk die ene in Nederland die ik ook heb gedaan was nog spannender. Plus onze gids maakte enorme ongepaste opmerkingen.. erg irritant. Na deze 2 activiteiten gaven we ze een fooi en dat zei meteen alles. De vriendelijkheid hield op en het gezellige geklets was over en uit. Zo zie je maar hoe goed ze zijn geworden in het acteren.

Hup in ons prachtige mee-ren busje naar Hermanus voor lunch. Die zou voor ons betaald worden exclusief drankjes. We kregen uiteindelijk R100 voor het eten in een restaurant waar je 2 gerechten had onder deze prijs hahaha…. Slim slim.. Nou is dat 6 euro, dus ook niet heel boeiend. Maar de day trip R1800 (115 euro) dat ik toch lekker die van R95 gekozen heb.

Na de lunch zouden we gaan Sandboarden.. Omdat de duinen nat waren werd die vervangen door SegWay. Uhmm ja ik zie die overeenkomst dus ook niet.. Uiteindelijk was het best lachen om dat een keer te doen. Na deze 10 minuten…. Het heeft letterlijk niet langer geduurd volgens mij.. Gingen we naar Betty’s Bay. Hier gaan we Pinguïns zien jeeeeej!

Ondertussen was het gaan regenen en was de zon verdwenen helaas. Op de site stond dat we ook 1 van de most scenic drives zouden doen onderweg naar betty’s bay. Dus na een tijdje vroegen we: ‘’’sorry meneer, is dit nou de coastal route die we zouden doen? Krijgen we nog wat informatie ofzo?’’

Waarop onze chauffeur zegt: ‘’ ja, dit was de coastal route.. we zijn nu aangekomen in betty’s bay.’’

WAUW. Daar gaat je 114 euro hahaha… ach we waren toch al niet in een bui om er op in te gaan en hadden het allemaal wel een beetje gehad. Na de pinguïns te hebben begroet. Of uitgescholden omdat het zo koud was, dat weet ik niet meer, zijn we een warme chocomel gaan drinken. Chauffeur was niet blij. Kon ons weinig schelen.

Hele weg terug LANGS mijn huis… en dan nog 40 min naar kaapstad. Auto halen en TERUG naar mijn huis haha… Top dag. We hebben er wel om moeten lachen gelukkig en van alle uitjes die ik heb geregeld was dit de enige tot nu toe die tegenviel. Dus dat geeft ook helemaal niet 😊 En keihard meezingen met Billy ocean, Queen en The Spice Girls maakte onze dag weer helemaal goed!

Ow jeetje, 3e A4tje alweer… Nog heel even volhouden peeps.

Dat was dus zondag! Aangezien ik vrijdag al niet zo lekker was en het weekend niet ziek mocht zijn, kwam alles heel hard aan maandag en heb ik die in bed doorgebracht. Gelukkig heb ik netflix 😊

Dinsdag ging niet veel beter, maar het weer was prachtig, dus Louis heeft me meegenomen naar 2 Oceans Aquarium en naar Waterfront. Heel mooi gebied en prachtige haven en winkelcentrum. Onderweg heb ik mijn eigen gids en vertelt hij over de cultuur, politiek en nog veel meer. Super om zo wat meer te weten te komen van wat hier gaande is. Kort samen gevat: De overheid is niet echt handig bezig, corrupt en de Rand zakt per dag… paar maanden geleden was het 1 euro tegenover 12 Rand. Nu is het al 16 Rand. Voordelig voor mij.. Rot voor iedereen die hier woont. De huizenmarkt is zo belachelijk duur dat je alleen een huis kan kopen als je het Cash kan neertellen. Een lening is bijna niet te krijgen en anders is het maar aan aantal procent van je inkomen? Ik ben geen genius in dat gebied en het vertalen vanuit het Engels in deze termen is lastig, maar het is gewoon rot dus.

Wel zijn ze nu eindelijk bezig met het herbouwen en vernieuwen van wegen etc. door een nieuw persoon in de overheid. 15 jaar heeft het bijna stilgelegen! En dan te bedenken dat ze in Nederland alles aanpakken en meestal half afmaken, nieuwe plannen bedenken en toch het oude plan uitvoeren. Of kerken en gebouwen slopen om het vervolgens 5 jaar lang te laten verpieteren met een lelijk ‘’kunst/creatief’’ hek eromheen. Ow sorry, groene kaartjes in een patroon door het hek duwen is tegenwoordig kunst natuurlijk 😉

En toen. Even afgedwaald. Owja we waren in Kaapstad! Na het Aquarium dat een beetje tegenviel doordat er wat gedeeltes dicht waren, heerlijk geluncht met calamari en chips! Als je boven op de haven eet, dan ook wel vis natuurlijk 😊 Echt een aanrader!

We zijn naar huis gereden via Camp’s Bay, het prachtige strand van Kaapstad waar ik sowieso snel naar terug ga voor een stranddagje. Langs Table mountain, Devil’s peak en Lion’s head zo naar huis gereden in Somerset-West.

Wat heel gaaf is trouwens, vanuit mijn ‘’achtertuin’’ waar we vaak de laatste uurtjes van de zon pakken, kan ik alle bergen precies zien in het uitzicht! Links Table mountain, daarnaast rechts Devil’s Peak, nog 1 naar rechts Lion’s head en als laatste op de rij Signal Hill. Vanaf Signal Hill schieten ze elke dag om precies 12 uur een kanon? Af. Ze vuren in ieder geval iets af ..haha. Gewoon om te laten weten dat het middag is. Hoe grappig is dat. BAM!!!! lunchpauze!! Kan niet missen toch?

Na de rit even lekker op het gras uitrusten en van de zon genieten. En van Anslow, het kleine hondje dat hier rond waggelt. Ben even het ras vergeten, maar daar kom ik nog wel op.

Woensdag en donderdag weer gewerkt. Met koorts en een volle kop, maar goed. De kinderen waren ook allemaal ziek, dus ik weet in ieder geval waar het vandaan komt. Woensdag was wel gek, want er waren heel veel peuters weg! 3 zijn er opgehaald door de ouders en binnenkort gaat Valentino naar Duitsland naar zijn adoptieouders. Wel lekker rustig. Tot 1 van de kinderen begon te rillen en 39.4 graden koorts had. Een vrijwilliger had hem in bad gedaan en in een deken gewikkeld. Vervolgens draaien zijn ogen weg en kreeg hij een soort aanval. Hij moest niet echt shaken, maar werd meer helemaal stijf en reageerde nergens op. Na een paar koude doeken werd hij weer zichzelf en een uur later was het alsof er niets gebeurd was… Kinderen zijn enorm veerkrachtig gelukkig. Later hoorde ik dat het wel vaker gebeurd en dat het niet van de koorts kwam.. Morgen gaat hij naar de dokter en hoor ik wat meer hoop ik!

De tweeling doen het wel oke.. niet heel top nog, maar ze drinken wel goed gelukkig. Er is nu een ouder meisje van ik denk 4/5. Echt heel leuk en slim kind! Ze spreekt alleen Afrikaans, dus dan moet ik mijn skills inzetten en mijn Nederlands een beetje omzetten naar Afrikaans. Dat beteken alles simpeler maken. Het is niet: ik ga blazen, maar het is: Ik ga blaas. De grammatica is helemaal anders en ze gebruiken eigenlijk maar 1 vorm van het werkwoord voor alle onderwerpen. Maar welke vorm is volgens mij ook weer anders per werkwoord haha.. verwarrend.

Dit weekend zit weer vol spannende activiteiten en verrassingen! En zondag eindelijk snorkelen met die leuke schattige Zeehondjes!!!

Bedankt weer voor jullie interesse 😊

Nog een kleine 3 weekjes in dit geweldige land!

1. Wina:
    13 oktober 2017
    Wauw! Super tof om te lezen weer Deb! Ik ga nu snel de foto's en filmpjes bekijken. Ik ben erg benieuwd. Veel plezier en succes nog lieverd!
  2. Remco:
    13 oktober 2017
    Heel gaaf weer zeg!!! Ben superbenieuwd naar de rest van alle foto's en filmpjes straks! :D
  3. Evelyne:
    13 oktober 2017
    Zuss heel gaaf weer om te lezen! Jij gaat zoveel verhalen hebben als je thuiskomt :O
    En alle gekke dingen die je doet, helemaal gek jij hahah
    Maar wel super gaaf!
    Veel plezier nog en ik tel af xxxx
  4. Leen:
    25 oktober 2017
    Eindelijk weer eens de tijd genomen om je verhalen te lezen, Deb!
    Maar jij maakt wat mee daar, zeg! Wat zal het weer saai zijn om in ons kikkerlandje te zijn.
    Groetjes en kus!