Eindelijk een nieuw verhaal!

26 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Excuus dat het zo lang duurde, ik kreeg al een paar vragen waar het bleef. Well.. here it is! En het is een lang verhaal haha.. volgende keer zal ik hem iets beter bijhouden 😉

Vrijdag 15 September ben ik uiteten geweest met Alieke (NL) en Florian (FR). We zijn in Stellenbosch gaan eten bij een top steak restaurant. Heerlijk! Samen met Alieke een Uber geregeld (taxi) en dit was heel erg gezellig. Heerlijk ook om weer eens lekker nederlands te praten. Naja nederlands… we spraken half engels half nederlands, omdat je er zo gewend aan raakt om continu engels te praten!

In het restaurant moesten we weer switchen naar Engels voor Florian natuurlijk. Hele leuke gozer en gezellig. Wel heel erg moeilijk te verstaan met zijn Franse accent! Na het eten zijn we naar een bar Bohemia gegaan. Bizar was je betaalt voor een wijntje!! Voor 4 euro had ik 2 wijntjes en een  bier besteld. Nou is dat al goedkoop natuurlijk… Maar je krijgt dus niet gewoon een glas wijn… nee je krijgt een wijnglas, een grote beker vol met ijsblokjes en een klein pakje wijn. Uit dit pakje gaan er ongeveer 4…. Dus voor 4 euro heb je 8 wijn en een bier. Geweldige avond werd dat natuurlijk. 😉

Omdat mijn uber app niet werkte hebben Alieke en ik er weer 1 gedeeld op weg naar huis. Hopen dat hij de volgende keer wel werkt, anders heb ik toch een probleem.

16 september was het heerlijk zwembad-weer en dat is ook precies wat ik van plan was! Heerlijk bij het zwembad zonnen en een beetje vitamine D binnen krijgen. Om 4 uur zou er een Duckparade zijn bij het wine estate ‘Vergenoegd’ , dat klopt dat is Afrikaans oftewel Nederlands en je spreekt het ook op z’n Nederlands uit 😊 Prachtig landgoed met een markt.. alleen die werd blijkbaar om 3 uur al opgeruimd.. Gelukkig was dit maar letterlijk 3 minuten rijden van mijn huisje. De Duck parade was echt hilarisch om te zien en deed me een beetje aan Remco z’n eendjes denken! En die van Ome Leen en Tante Caro natuurlijk!! Indische loopeenden! Heb ze niet allemaal een naam kunnen geven. Waren er ietsje teveel. Filmpje is terug te vinden onder het verhaal of links in het menu. Erg leuk om te zien!

Vervolgens naar huis gereden, gekookt en lekker gegeten. Ik stond op het punt om de afwas te doen toen ik hard geklop hoorde bij mijn buren. Dit ging een aantal minuten door en er werd ook geroepen. Door de deur heen vroeg ik of alles oké was en de meneer zei dat er vreemde mensen in het appartement zaten. Ik deed de deur open en hij kwam met een vaag verhaal dat de mensen zich voordeden als politie om binnen te komen.. 5 min later zei hij dat ze zich voordeden als kopers?! Tja.. vreemd. De bewoners zeiden dat ik naar binnen moest gaan en dat ze me wel roepen als alles oke is. Ben maar de afwas gaan doen.. 😊

Even later was er politie en weet ik het allemaal.. drama.. Gelukkig was er uiteindelijk niets aan de hand en was er helemaal niemand binnen. Politie ging weg en de bewoners kwamen aan mijn deur om te zeggen dat die gozer waarschijnlijk aan de drugs was en dingen zag die er niet waren haha.. was het meest spannende wat er in 10 jaar is gebeurd zeiden ze, dus nou ja oke..

Het leuke is dat ik door deze gebeurtenis werd uitgenodigd door de bewoners voor een wijntje en de Braai. Een braai is een soort BBQ hier en het is HET grote ding hier. Is er iemand jarig? Braai. Is het lekker weer? Braai. Is er iemand hongerig? Braai. Bizar. Ze hebben wel het allerlekkerste vlees hier zeg man man. Echt heerlijk! Op deze avond heb ik dus eindelijk de mensen ontmoet die hier ook wonen. 2 weken later is het al een hechte vriendengroep! We hebben tot 3 uur s‘nachts daar gezeten. Op het terrein wonen eigenlijk alleen maar locals, maar dan blanke locals. De verdeling hier is nog steeds zo bizar voor me. Zwart, gekleurd en wit. De leeftijd ligt vooral rond de 25-30 en een aantal mensen van 40-60. Wat het heel gezellig maakt! En ze hebben ook dezelfde vreemde sarcastische humor! Toppers.

17e uitslapen en ‘s middags naar Gordon’s bay Beach! Heerlijk met Lea en de tweeling van 5 een middagje strand. De jongens zitten eigenlijk alleen maar binnen thuis en vonden het echt geweldig.

18 en 19 waren mijn werkdagen. Ik leer de kinderen steeds beter kennen en dat voelt echt goed. Op deze manier kan ik zelf activiteiten bedenken om ze te helpen in hun ontwikkeling, ook al doen ze hier in heartlands daar zelf niet enorm veel aan. Ik heb ook het idee dat de staff niet echt gekwalificeerd is voor dit soort werk. De persoon die de leiding heeft wel gelukkig en die stuurt ook iedereen aan, maar die is niet vaak in de zaal zelf. Ik probeer nog steeds uit te vogelen wat ik het beste kan doen en hoe ik ze het beste de hulp kan geven die ze nodig hebben, maar het gaat iedere week beter. Deze week is er ook een pasgeboren tweeling binnengekomen in Heartlands. Een jongetje en een meisje. Beiden hebben het Alcohol Syndroom en zijn erg ziek. Moeder dronk dus alcohol tijdens de zwangerschap, waardoor de kinderen niet optimaal hebben kunnen groeien en last hebben van verschillende afwijkingen. Het jongetje ligt in het ziekenhuis met een longontsteking en vecht nog steeds voor zijn leven. Het meisje heeft een open gehemelte en een hartafwijking. Ik weet niet zo goed wanneer ze geopereerd kan worden en hoe dat in Nederland normaal gaat, maar ze weten niet zeker of de tweeling het gaat halen…

In de ochtend werd er op mijn deur geklopt, dat mijn auto op de verkeerde plek stond… Ja dat komt .. meneer de beveiliger… omdat ik al 500 keer heb gevraagd waar ik mag parkeren en elke keer is het: ja er hoort een plek voor u te zijn, maar ga maar bij visitors staan. Wat zeg maar een pokke end lopen is als je 40 boodschappen tassen hebt. En ja ik snap ook niet waarom ik zoveel boodschappen heb voor 1 persoon.. DUS nu hebben ze eindelijk een C5 parkeerplek gefixt! Merci 😊

Laatst zag ik op de weg een man met een bordje. Dat is niet heel gek want onderweg kom je er een hele hoop tegen. Maar deze meneer kreeg als enige van mij geld. Waarom? Omdat hij dit op zijn bordje had staan: ‘’My wife is kidnapped by ninja’s’’  en dan iets van heeft u wat geld, god bless you. Ik vond het zo creatief dat ik hem wat heb gegeven. De reden waarom ik dit normaal niet doe, is omdat ze er 9 van de 10 keer drugs of drank voor kopen. Plus je kan beter je ramen en deuren gesloten en op slot houden op de weg..

Anywayyyyy… toen was het Woensdag en ben ik met Lea naar de Figrove Primary school gegaan. Ze geeft daar een uur drama-les en wilt een theater stuk opvoeren over een aantal maanden voor de ouders. Super gaaf!! Enorm lieve kindjes en allemaal knuffelen en vertellen hoe mooi je bent en dat je kleren mooi zijn. Ze luisteren ook zo goed en rustig! Lea had gezegd dat ze het een moeilijk en drukke groep vond! Als je voor het eerst voor een groep staat is het ook bizar spannend en lastig, maar ze heeft toch veel geluk met deze kinderen haha..  Erg naar mijn zin gehad en leuk om te zien hoe Lea dit allemaal doet, heel erg knap!! 4 jaar geleden om mijn 18e had ik dat niet zo durven doen denk ik.

In de avond ben ik weer naar het kampvuur gelopen in de hoek van ons terrein. Woensdag noemen ze hier kleine zaterdag. Ik heb toen Corrie en haar man leren kennen… meneer what’s his face… weet zijn naam even niet meer. Ze nodigen me uit om mee te eten en heb pap en saus op. Dat is een soort puree van mais (niet het gele wat wij kennen, maar hele grote witte zaden) en tomatensaus relish achtig spul. Echt heel lekker! En stukjes vlees dat ik perse moest proeven, omdat het zo Afrikaans is! Kreeg ook nog een dikke deken mee, want het was ijs en ijs koud deze nachten. Toen ik terugliep naar mijn appartement stapte ik over de drempel en dacht ik dat ik iets zag. Ik terug lopen en zag een klein slang op mijn drempel liggen!! Nou weet ik dat je hier een aantal slangen hebt en de gevaarlijkste zijn de Black Mamba en de Kaapse Cobra. Geen idee wat het was op het begin, maar je kunt het zien in het filmpje. Wilde hem toch even van dichtbij filmen 😉 Ik ben wel even terug gelopen om Corrie te halen en ze vertelde me dat het een baby cobra was.. Leuk.. haha. Ik vond het wel lachen en interessant! Beter 10 slangen dan 1 spin voor mij!

Dag erna hoorde ik dat er ook een slangen nest in mijn muur zit.. Deze zijn gelukkig wel ongevaarlijk. Dus ja.. lachen 😉

21 en 22 gewerkt en netflix dagje. Wel even ¾ tank volgegooid voor 24 euro….. ja bizar he… haha

23e was een hele leuke dag! Ik ben met een groep nederlandse meiden naar Spice Route gegaan. Hier deden we een winetasting voor R50 (3 hele euro’s) en hebben we daarna 2 uur lang paardgereden door de wijngaarden, citroen bomen etc. Echt adembenemend uitzicht. Gelukkig had ik weer een paard (STARBUCKS) dat bekend stond om het struikelen . Top. Ow en normaal was hij lui, maar vandaag ging hij elke keer rennen, omdat hij de groep wilde bijhouden. Auwch… Elke 5 minuten op dat zadel klappen en aan de teugels hangen is na 2 uur best zwaar voor een onervaren ruiter!!

Na anderhalf uur waren we het toch wel zat en verloor ik ook nog eens mijn teugels.. Ik denk als hij nu gaat rennen, dan heb ik een groooot probleem. Gelukkig deed hij dat niet..

Ik heb 2 dagen niet kunnen zitten en last van m’n rug gehad, maar het was het zeker waard 😊 De vrouw zei dat ze me graag les had willen geven als ik hier wat langer zou zijn.. Ze zei dat ik talent had hihi. Dat is altijd leuk om te horen. Was een Nederlander trouwens die hier net 2 jaar woonde!

En toen het weekend.. Na het paardrijden snel naar huis, want er was een jaren 80 party voor een vriendin van een bewoner. Ik ben een soort van vergeten te eten en ben gelijk aangeschoven bij het vuur en de wijn! Op een lege maag van 6 tot 4 am drinken is pest pittig moet ik zeggen. Dat heb ik ook gemerkt de volgende ochtend! Het was wel enorm gezellig! De volgende dag uitrusten in het zonnetje. Die afrikanen zijn gek hier en beginnen gewoon weer aan de wijn, torpedo’s en Amarula.. Die amarula is wel heel erg lekker, dus die gaan we ook voor thuis even halen. En melk/vodka shots en kersen gemarineerd in Rum en port is hier ook heel normaal..

In de avond hebben we ‘’The bodyguard’’ gekeken op de beamer op de zijkant van Shaun z’n appartement! Hoe lachen is dat.. ook daar is een filmpje van terug te vinden.

Dag erna gelucht met Florian, Alieke en een nieuwe nederlandse kamergenoot van Florian, Jeff. Om 5 uur weer naar huis, want ik ga met een aantal bewoners naar IT! Slechte horror film, was meer een comedy haha.. gelukkig is het ook maar 3 euro.. en wat popcorn betreft.. Je koopt een bak en loopt naar 2 statafels waar verschillende bussen staan met zout en boter. Je mag dus zelf je popcorn versieren 😊

Rest van de avond met Morné over The book of Enoch gepraat, over samenzweringen en Jeff Dunham gekeken haha.. bijzondere avond.. Plus hij heeft een kast vol Chocola, dus dat was ook niet verkeerd.

Vandaag heb ik met Lea en Jan een goede planning gemaakt voor de weekenden! Dit weekend wordt echt een super ervaring, dus zin in!! Ik laat volgende week weer wat van me horen.

Liefs,

1. Remco:
    26 september 2017
    Weer een heel leuk verhaal zeg!! Geweldig die eenden haha xD
    Veel plezier weer van de week! Fijn te horen dat je het daar zo leuk hebt!

Liefs Remxxx
  2. Paps:
    30 september 2017
    Mooi verhaal weer Deb. We kijken weer uit naar je volgende verhaal. xxxx Paps
  3. Renée:
    30 september 2017
    Ha Deborah, prachtig verhaal weer. Zo vliegen de weken voorbij met alles wat je beleeft, heel leuk om zo op de hoogte te blijven. Lieve groet, Will en Renée.
  4. Koos:
    15 oktober 2017
    weer mooi verhaal we komen net van Jessy. we hebben haar verjaardag gevierd
    was gezellig ,maar we missen je hoor dikke kus van Opa