Athena van 1,5 jaar geadopteerd!

14 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Brutus

De titel is puur om pap en mam te laten schrikken 😉

Het is alleen geen grap though.. Ze is anderhalf jaar oud, heeeel slim en echt om verliefd op te worden.

Het enige is… ze is een beetje harig. En ze blijft in Zuid-Afrika wonen 😉

Ow, heb ik dat niet gezegd? Het is een witte leeuw! Meer hierover later in het verhaal! Nee, niet door scrollen mam.. je komt er vanzelf!

De laatste keer dat ik wat schreef was uhmm… 9 September denk ik. Dat is alweer 5 dagen geleden. Het is echt bizar hoe snel de dagen gaan. Ik dacht echt dat ik na 2 weken een soort mental breakdown zou hebben en dat ik het even zat zou zijn, maar dat is totaal niet het geval. En een kleine mini inzinking hoort erbij natuurlijk..

Dus.. 10 September was zondag en mijn laatste werkdag van een lang lang weekend! Wat heel leuk is, is dat ze op zondag met z’n alle eten. Er wordt een maaltijd bereid en er is fruit en yoghurt als dessert. Weer eens iets anders dan gesnurk om 1 uur in de middag! Ow en scheten laten en boeren is ook niet echt iets wat voor schaamte zorgt. Dus dat is een stukje van thuis dat ik toch nog bij me heb. Grapje….. Of niet.

In ieder geval was ik best blij om naar huis te gaan na dit weekend! Het was echt heel leuk en mooi om te doen, maar ik moet zeggen dat het wel lang is en het uitzicht naar 5 dagen in 1 week werd me iets teveel. 55 uur per week is best veel als je op vakantie ben. Thuis maakte ik ook soms lange dagen, maar dan kom je thuis, staat het eten klaar (door Mammie uiteraard), kan je lekker relaxen met de voeten omhoog. Hier moet ik eerst nog koken, spullen opruimen, foto’s uitzoeken, in mijn boekje schrijven.. anders vergeet ik dus wat ik welke dag heb gedaan.. En dan kan ik lekker relaxen. Maar dan de volgende dag ga je niet stilzitten natuurlijk! Dan is het of boodschappen doen of we gaan iets buitenshuis doen! Je moet wel wat van het land kunnen zien uiteraard. Maar goed, uiteindelijk was ik zo moe dat ik bijna achter het stuur in slaap viel en de volgende dag was ik ziek. Nu word ik al snel ziek als ik anders eet, stress heb of moe ben. 1+1+1 = Helaas, maar zat eraan te komen. Maandag en dinsdag waren dus een beetje uitziek dagen en boodschap-doen dagen, want ziek of niet.. eten moet je toch!

Ik heb de dag erna toch even Eunice een appje gestuurd om te vragen of we even konden kletsen. Ze snapte het helemaal en we hebben nu afgesproken dat we wat minder lange dagen gaan inplannen en de weekenden vrijhouden! Super, want dan heb ik ook nog tijd om Lea te helpen op een school in een Township. Een Township is een dorpje waar de mensen wonen die echt echt arm zijn. De huizen zijn gemaakt van oud ijzer en hout voor zover dit zelfs mogelijk is. Sinds de ‘apartheid’ afgeschaft is zijn ze heel hard bezig om deze townships te voorzien van echte huizen, scholen, ziekenhuizen etc. Maar dit is lang niet overal zichtbaar helaas. Deze kids hebben echt hulp nodig en ook een beetje meer plezier. Ik ga hopelijk woensdag 20/09 voor het eerst mee naar de school!

Dinsdagmiddag zijn we wel nog even naar de Cheeta Outreach geweest! we hebben de cheeta geaaid en ze maakten foto's. Cheeta's slapen zo'n 16 uur per dag, dus hij was in slaapmodus en niet gedrogeerd!! Op het moment dat ze het zat zijn hebben ze geleerd om op te staan en weg te lopen en worden ze de rest van de dag met rust gelaten. Ze hadden daar ook grote honden, vossen en jakhalzen. Boer zijn in Afrika is 1 van de gevaarlijkste beroepen, omdat er vaak vee wordt gestolen. Bij de Cheeta Outreach voeden ze honden op tot waakhonden die dan verkocht worden aan boerderijen.

Woensdag avond ben ik met Lea en Jan mee geweest naar Stellenbosch voor een frisbee training..?! Blijkbaar is dit in Afrika een dingetje en zij wilden graag een keer meetrainen. Ik heb van het zonnetje genoten en mooie foto’s gemaakt 😉

En toen was het vandaag! Donderdag 14/09. Vandaag was het heerlijk weer en scheen eindelijk het zonnetje weer volop. En dus op naar avontuur! We zijn naar Drakenstein Lion Park geweest. Hier hebben ze ongeveer 15 leeuwen, waaronder 8 witte leeuwen. Ze hebben ook Chimp heaven naast het leeuwen gedeelte. Voor R100 konden we beide bezoeken (6 euro). De leeuwen waren echt wauw. We waren bijna alleen in het park en de leeuwen lagen heel dichtbij. Op een gegeven moment kwam een van de medewerkers naar ons toe en heeft ons een privérondleiding gegeven. Ze vertelde bizarre dingen over de leeuwen in Afrika. Dierenliefhebbers.. pak wat tissues.

De dieren in the Sanctuary zijn allemaal dieren die zijn gered. Dit wil zeggen dat de leeuwen gered zijn van circussen, van hunting farms en soms van mensen die ze als huisdier houden. Er was een leeuw die zat 3 jaar in een shippingcontainer opgesloten om te worden verkocht. Een andere leeuw was in het circus zo hard geslagen dat zijn kaak gebroken was en weer is vastgegroeid, waardoor zijn gezicht misvormd is. Nog een leeuw had nachtmerries en schrok angstig wakker en begon backflips te doen, omdat hij dacht dat hij in het circus was… als hij vervolgens weer besefte dat hij daar niet meer was viel hij weer in slaap, dit is serieus geen grap! En ga zo maar door! Het zijn zulke mooie dieren.. verschrikkelijk om dan deze achtergronden te horen.

Ik wilde hier even wat meer over vertellen, omdat ik dit gewoon bizar vind en omdat ik wil dat dit meer bekendheid krijgt. Allereerst krijgt deze organisatie GEEN geld van de overheid. Waarom? Omdat het niet belangrijk genoeg is zeggen ze. Dit is niet helemaal waar. Als zij dit zouden steunen betekent dit dat er minder leeuwen terecht komen in hunting farms (dit leg ik zo meteen uit) en zou dit betekenen dat zij miljoenen euro’s mislopen. De overheid is zo corrupt als de pest en er is niemand die daar iets aan kan doen. Heel veel parken dwingen hun leeuwinnen elk half jaar te bevallen van nieuwe leeuwtjes. Dit is niet gezond en vaak gaan dit ook mis en sterven de leeuwinnen na een aantal jaren/keren. Deze kleine welpjes worden geslagen, opgesloten en uitgebuit.. Vaak laten ze toeristen de welpjes vasthouden voor geld om ze daarna weer op te sluiten in kooitjes. Ook vertellen ze de vrijwilligers die zelf een leeuwenwelpje mogen opvoeden, dat hun ouders zijn overleden. Dit is niet zo. Ze zijn gewoon meteen weggehaald van de moeder en worden nu gehouden tot ze oud genoeg zijn om te verkopen aan Hunting Farms. Dus lieve vrijwilligers die dit hebben gedaan… grote kans dat jullie welpjes niet meer leven.. hoe verschrikkelijk is dat!

Hunting Farms zijn plekken waar rijke mensen ZELF hun trofee kunnen neerschieten. En dit is niet voor de spanning en het jagen, nee ze sluiten de leeuw op in een hok en de mensen die op ze schieten staat veilig achter een hek. De persoon die dit doet kiest eerst een leeuw uit voor aan zijn muur. Het is niet mooi om een leeuw aan je muur te hebben met een gat in zijn hoofd, dus schieten ze niet in de kop, maar in de buik, meerdere malen, totdat hij doodbloed. Soms drogeren ze de leeuw ook nog even, om het makkelijk te maken?!?! Ze betalen hier enorm voor geld voor en een deel steekt de overheid in de zak. Ow en je kan ook kiezen voor pijl en boog. Man, wat zou ik het graag een keer omdraaien. Leeuwen die op deze specifieke mensen jagen, dat lijkt me een leuke sport.

De parken waarbij ze leeuwen dus fokken en of laten spelen/aaien door en met mensen is meestal niet oké. Dit gebeurt vooral in Zuid Afrika, maar dit zal ook in andere landen zeker gebeuren. Ik heb zelf nog gekeken naar vrijwilligerswerk waarbij ze leeuwen temmen. Waarom zou je een leeuw willen temmen? Geen idee.. Dit zal vast ook geen top organisatie zijn.

We hebben echt enorm genoten van deze prachtdieren en hebben veel geleerd.. Hierbij hebben we met z’n drieën een witte leeuw van anderhalf jaar geadopteerd! Haar naam is Athena. Onze namen komen op het bord bij haar hok te staan, dus dat is best cool! We krijgen ook foto’s toegestuurd en meer informatie. Voor degene die heel nieuwsgierig zijn: Het was R1000 voor een jaar. Dat is ongeveer 60 euro.

Als je Athena wilt zien:                  http://lionrescue.org.za/project/athena/

Mooie, bijzondere dag! Aan het eind van de middag hebben we een lange wandeling op het strand gemaakt en een Belgische wafel gegeten! Absoluut niet zo goed als de echte, maar wel heerlijk 😊

Morgenavond ga ik uiteten met Alieke (Nederlands) en Florian (Frans). Heb ze nog niet eerder ontmoet en wordt vast heel gezellig! Gelijk even het uitgaansleven bekijken in de studentenstad Stellenbosch!

1. Mams:
    15 september 2017
    Welkom in de familie Athena! :-) En ik was niet geschrokken hoor, nou ja beetje dan haha. Maar wat een verhaal over die leeuwen er gebeuren zoveel vreselijke dingen bij deze dieren waar zoveel mensen geen weet van hebben.
    Heerlijk om te zien dat je zo geniet daar ondanks de bizarre indrukken die je daar op doet. We missen je hier wel hoor het is een heel stuk stiller in huis.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag, het is heerlijk om te lezen, maar wel met een traantje hoor ;-) maar je kent je moeder hè ;-) veel plezier lieverd xx
  2. Paps:
    Hoi Debje,
    Wat een fantastische dieren zijn dat toch en wat moet het indrukwekkend zijn om daar rond te lopen en al die verhalen te horen. Ik ben heel benieuwd naar alle foto's en de nog niet opgeschreven verhalen.
    Het is vreselijk om te zien wat mensen dieren (en elkaar!) aan kunnen doen. Laat maar weer eens zien hoe hard de mensen kunnen zijn.

Er zijn inmiddels al weer 2 weken voorbij en ik ben blij dat je goede afspraken hebt kunnen maken over je werkdagen. Je moet er ook een beetje van genieten he. ;-)
    Zoals mama al zegt; we missen je enorm en zien toch stiekem uit naar eind oktober.
    Maar goed, trek je daar niets van aan en geniet nog lekker van de weken die je nog hebt. Kijk uit met autorijden he! Ga niet de weg op als je je ziek of moe voelt.
    Nou meissie, veel plezier en tot horens.
    Liefs, paps. xxxxxx
  3. Remco:
    15 september 2017
    Weer een erg mooi stuk!! Wel heftig om te lezen hoe mensen met die dieren om kunnen gaan zeg.. Om die hunting farms is om te draaien, ik ben voor!:)

Ben weer benieuwd naar je volgende verhalen, heel erg leuk om te lezen!
    Liefs Rem xxx
  4. Ingrid:
    16 september 2017
    Hi Deb,
    Wat een verhaal. Erg leuk om je zo een beetje te volgen. Hele goede tijd toegewenst. Liefs, Ingrid x
  5. Leen:
    17 september 2017
    Hi Deb,
    Jeetje, is het alweer twee weken? Voor dat je het weet, ben je weer terug.
    Maar zo maak je nog eens wat mee, hè?! Mooie en leuke dingen. Maar loop je ook aan tegen bizarre gebeurtenissen, zoals met die leeuwen. Tja, de mensen, hè... Nou ja, geniet nog maar van het Afrikaanse land en pas goed op jezelf.
    Liefs ome Lenus :)
  6. Deborah Nobels:
    18 september 2017
    leuk dat jullie het leuk vinden hihi :) Super om te horen! Nu even 2 dagen werken en van het weekend zal ik wel het een en ander gaan beleven, dus dan horen jullie weer van me!
  7. Ingrid:
    26 september 2017
    Geen verhaal meer of vind ik het gewoon niet.
  8. Deborah Nobels:
    26 september 2017
    Verhaal is onderweg!! vanaf nu weer elke week een verhaal hihi.. laatste 2 weken beetje chaos. ;)